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AN OPEN LETTER ― 성경관에 관한 질문

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성경관에 관한 질문


(질문) 형제님들, 리빙스트림미니스트리(LSM)의 성경관에 관련해서, 저는 워치만 니와 위트니스 리의 사역물의 일부를 인용하고 싶습니다.


“성경 전체는 하나님의 말씀이다(딤후3:16). 성경 이외의 어떤 말도 하나님의 말씀으로 취하지 말라…당신이 확신하듯이 성경 안에 있는 것은 무엇이든지 하나님의 말씀이다”(생명 메시지 #24, p.216(영문판), 1978년 11월 11일에 주어짐).


“신약은…백 퍼센트 하나님의 말씀이다”.-워치만 니(하나님의 말씀의 사역, 워치만 니 전집, 53권, p.15)


그런데 왜 위트니스 리는 1980년대 초반에 야고보서 결정연구를 할 때는 아래와 같이 말했는지요?


“성경 전체는 하나님의 영의 감동으로 쓰여졌다. 그러나 이것은 하나님의 영을 통해 성경의 일 부분으로 쓰여진 모든 말씀이 하나님의 말씀임을 의미하지는 않는다. 성경의 상당 부분은 하나님이 아니라 사람이 말한 것들이다(야보고서 결정연구, 메시지 7번, pp.88-89(영문판).


워치만 니는 신약은 순전한 하나님의 말씀이다 라고 가르친 후, 다음과 같이 말했습니다.


“신약의 현저한 특징은 첫 장부터 마지막 장까지 사람이 말한 것의 기록이라는 것이다. 그것은 절대적으로 인간적이지만 동시에 그것은 절대적으로 신성하다. 그것은 백 퍼센트 하나님의 말씀이다”(위의 책).


(중략)


그는 다시 이렇게 말합니다.  “바울은 자기 말이 주님의 명령이었다고 감히 말하지 않았다. 그는 단지 그것들이 자기의 의견이라고 말했다. 그런데 끝에 가서 하나님께서는 그의 의견을 인정하셨다. 하나님은 바울의 의견을 자신의 것으로 인정하셨다.(워치만 니 전집 53권 pp.47-60).


따라서 제 질문은 다음 네 가지입니다.


1. LSM 은 신약 전체를 정경으로 인정하십니까?
2. LSM 은 성경의 얼마만큼이 권위가 있다고 보십니까?-모두 혹은 일부분?
3. LSM 은 성경의 모든 말씀이 하나님에 의해 영감을 받은 것으로 믿으십니까?
4. LSM 은 성경의 모든 말씀이 하나님의 말씀이라고 믿으십니까?


(답변) 요한님에게,


우리에게 귀하의 질문에 대해 답변할 수 있는 기회를 주셔서 감사합니다. 귀하가 언급한 주요 내용들을 다루기 전에, 주목할 만한 또 다른 사안이 있습니다.


귀하의 언급은 의도적이든 아니든 LSM이 곧 주의 회복이라고 가정하고 계십니다. 우리는 이러한 오해를 교정할  수 있어서 기쁩니다. LSM 은 워치만 니와 위트니스 리의 사역물을 펴내는 출판사입니다. 그들의 신앙고백은 http://www.lsm.org/lsm-statement-faith.html 에 올려져 있습니다. 어떤 분은 LSM 이 지방 교회들의 본부라고 잘못 말하기도 합니다. 이것은 진실이 아닙니다. LSM 은 워치만 니 그리고 위트니스 리와 동일한 영과 보조 안에서 행하기를 바라는 한 무리의 동역자들의 집단 감독 아래서 활동하고 있습니다. LSM 혹은 이들 동역자들 그 누구도 지방 교회들 위에 행정적인 통제를 행사하지 않습니다. 이것이 먼저 말씀드리고 싶었던 것이고, 이제 저희들은 이 공개서한에서 귀하의 네 질문들에 대해 간략하게 답변하고 그 후에 추가 설명을 드리려고 합니다.


1. 신약 전체를 정경으로 인정하십니까? – 예. 단지 신약만이 아니라 구약 또한 정경입니다.
2. 성경의 얼마만큼이 권위가 있습니까, 모두 혹은 일부분? – 성경 전체가 영감 받은 것이고, 권위를 가지며, 믿을 만합니다.
3. 성경의 모든 말씀이 하나님에 의해 영감을 받은 것으로 믿으십니까? – .
4. 성경의 모든 말씀이 하나님의 말씀이라고 믿으십니까? – 예. 성경 전체가 영감 받은 것이고, 권위를 가지며, 믿을 만합니다.


이 마지막 질문은 설명이 좀 필요합니다. 이 사이트의 홈페이지에 소개되어 있는 것처럼, 우리는 “성경은 모든 말씀이 그분의 영감아래 쓰여진 하나님의 말씀 (the Word of God)이고, 사람을 향한 완전하고 유일하게 기록된 하나님의 신성한 계시” 임을 믿습니다. 그러나 성경에는 묘사된 많은 사건들이 있고, 성경은 또한 많은 다른 사람들이 말한 것을 기록하고 있습니다. 예를 들면, 마태복음 12장 24절은 바리새인들이 “이 사람이 귀신들의 왕 바알세불을 힘입지 않고는 귀신들을 쫒아내지 못합니다” 라고 말하면서 우리 주 예수님을 참소한 것을 기록하고 있습니다. 이 문장은 영감을 받고, 권위를 가지며, 믿을 만한 성경 기록의 일부입니까? 예. 그렇습니다. 그러나 그 문장 자체는 거짓말이며 진리가 아닙니다. 따라서 그것은 하나님께서 직접하신 말씀이 될 수 없습니다. 오히려 그것은 땅에서 그분의 사역을 하시던 예수님을 반대하는 바리새인들이 직접 한 악한 말입니다. 그런 관점에서 바리새인들의 참소는 하나님께서 직접하신 말씀이 아닙니다. 다시 말해 그것은 비록 신성하게 영감받은 말씀의 일부이나, 하나님 자신의 말씀은 아닙니다. 믿는 이로서 우리는 영감 받은 기록의 진실됨은 받아들이지만, 악한 참소를 정당화 하지는 않습니다.


아마도 성경이 그 영의 영감 아래 기록된 완전하고 신성한 계시인 ‘하나님의 말씀’(the Word of God)이라는 것과 성경 안에 있는 신성한 관념을 표현하는 말들을 의미하는 ‘하나님의 말씀’(the word of God)을 구분하는 것이 도움이 될 수 있을 것입니다. 이러한 구분은 대문자 표시로 반영됩니다. 성경의 저자들은 그 영의 영감아래서 단지 신성한 관념을 반영하는 말 뿐 아니라 사탄의 배역 그리고 천연적이고 종교적인 관념들을 포함한 사람의 타락과 부패함을 보여주는 말씀도 기록했습니다. 신성한 관념과 반대되는 그런 말씀들이 없다면, 하나님의 말씀(the Word of God)은 불완전하게 됩니다.


야고보서 결정연구에서 인용하신 바로 그 단락에서, 귀하는 완전하고 합당한 균형을 이루는 중요 부분을 빠뜨렸습니다. 그 부분에서 위트니스 리는 다음과 같이 적었습니다. “디모데 후서 3장 16절 상반절은 “모든 성경은 하나님께서 숨을 내쉬신 것이며” 라고 말하는데, 이는 하나님의 호흡에 의해 하나님의 영의 영감을 통해 쓰여진 것으로서 성경 육십 육 권 모두가 하나님의 영의 감동을 통해 쓰여진 것임을 분명하게 가리키고 있다.”


이 진술 만으로도 귀하의 질문들에 대한 합당한 답변이 됩니다. 그후 위트니스 리는 같은 단락에서 다음과 같이 썼습니다.


“성경 전체는 하나님의 영의 감동에 의해 쓰여졌지만, 이것은 성경의 일부로서 하나님의 영을 통해 쓰여진 모든 말씀이 하나님의 말씀이라는 것을 의미하는 것은 아니다. 성경의 많은 부분이 하나님이 아닌 자들(사탄을 포함한) 에 의해 말해진 것이다. 나는 이것을 보여주기 위해 일곱 가지 명백한 예들을 제시하고 싶다. 그 중 세 가지는 구약에 있다. 첫번째 창세기 3장에는 사탄의 말이 있다. 두번째 욥기3장부터 37장에 있는 욥과 그의 세 친구와 엘리후이다. 구약의 세 번째 예는 시편 기자들의 천연적인 감정이다. 신약에 있는 세 가지 예들은 베드로에 관한 것이며, 네 번째는 야보고에 관한 것이다.”


그후 그는 위에서 언급했던 일곱 가지 사례들을 제시하기 위해 이어지는 지면에서 계속 말을 이어갑니다. 이러한 사례들은 그의 요점의 윤곽을 분명하게 묘사했습니다. 일곱 가지 사례들은 다음과 같습니다.


• 창세기 3장에 있는 뱀의 말
• 욥과 그의 세 친구와 엘리후의 말함
• 시편 기자들의 천연적인 감정
• 마태복음 16장 22절에 있는 베드로의 말(주 예수님에 의해 거절된)
• 마태복음 17장 4절에 있는 베드로의 말(모세와 엘리야를 예수님과 동일하게 대우하려고 했던)
• 사도행전 10장 14절에 있는 베드로의 말(이상 안에서 음식 먹기를 거부한)
• 율법을 높이고, 신약의 믿는 이들에게 그것을 지키라고 권하고, 다양한 시대들 안에 있는 하나님의 경륜을 혼동한 자신의 구약적인 관념을 표현한 야고보의 말. 그런 말들은 그리스도와 그분의 죽음과 그분의 부활과 그 영에 관한 계시가 결여된 것임.


우리는 어떤 사람의 저술들에서 일부를 생략할 때마다, 그 생략된 부분이 진술 전체를 왜곡하지 않도록 주의해야 합니다. 위트니스 리는 성경 전체는 “하나님의 호흡하심에 의하여, 하나님의 영의 영감을 통하여 쓰여졌다” 라고 분명하게 가르쳤습니다. 저희는 우리의 답변이 귀하에게 위트니스 리에 대한 이해를 바르게 할뿐 아니라 더 나아가서 성경 자체를 읽고 이해하는데 도움이 되기를 소망합니다. 거듭해서 저희는 귀하의 지적과 질문들에 관해 감사드립니다.


 

John Bongcawil


(Q) Brothers, concerning LSM’s Bibliology I would like to quote some ministry portions of Witness Lee as well as Watchman Nee:


"The whole Bible is the Word of God (2 Tim. 3:16). Do not take any word other than the Bible as the Word of God….Whatever is in the Bible, you may rest assured, is the Word of God." (Life Messages, #24, p. 216Message given Nov. 11, 1978)


“The New Testament…is one hundred percent God’s word”—Watchman Nee (The Ministry of God’s Word, Collected Works, Vol. 53, p. 20 44. W. Nee, The Ministry of God’s Word, Collected Works, Vol. 53, p. 15)


But how come Witness Lee said on the following when in the early 1980's, Lee conducted the Life-study of the Epistle of James:


"The entire Scripture is written by inspiration of the Spirit of God, but this does not mean that every word written through the Spirit of God as a portion of the Holy Scripture is the word of God. Many portions of the Holy Scripture are rather the words spoken by persons…other than God." (The Crystallization Study of James, Message 7, pp. 88-89)


Watchman taught that in the New Testament is purely God's Word, he then said:


The outstanding characteristic of the New Testament, from the first page to the last, is that it is a record of man’s speaking. It is absolutely human….At the same time, however, it is absolutely divine; it is one hundred percent God’s word. (The Ministry of God’s Word, Collected Works, Vol. 53, p. 20 44. W. Nee, The Ministry of God’s Word, Collected Works, Vol. 53, p. 15)


Even Witness Lee had said:


Because all the apostles are sons of God…their speaking for God is also God’s speaking….Hence all the speakings by the apostles are God’s speaking.


He said "In the Bible…a great many words…are not God’s word." Which he means opinions yet Watchman Nee says: Paul was very clear that the Lord had not said anything. However in the end, his word became the word of the Holy Spirit….It was the Lord’s opinion.” (The Ministry of God’s Word, Collected Works, Vol. 53, p. 55. W. Lee expresses the same idea, saying “The New Testament principle of incarnation, that is, God and man, man and God, becoming one…In the New Testament the Lord becomes one with His apostles and they become one with Him. Both speak together. His word becomes their word, and whatever they utter is His word. Hence, the apostle’s charge is the Lord’s charge (v. 10). What he says, though not by the Lord, still becomes a part of the divine revelation in the New Testament (v. 12).” [W. Lee, Life-study of 1 Corinthians, Message 43, p.383, emphasis added.])


Again he says Paul“dared not say that his word was the Lord’s commandment. He only told them his opinion. Yet in the end, God acknowledged his opinion. God recognized Paul’s opinion as His own.” (Collected Works of Watchman Nee, Vol. 53, pp. 47-60.)


So, brothers here are my questions to ask:


1. Does LSM Recognize the Complete New Testament Canon?
2. How Much of the Bible Is Authoritative—All or Part?
3. Does LSM believes that Scripture’s every word is inspired by God?
4. Does LSM believes that Scripture’s every word is the word of God?


anopenletter


(A) John,


Thank you for affording us the opportunity to answer your questions. Before we address the main content of your comment, there is another matter that deserves some attention.


Your comment, whether intentionally or not, assumes that LSM is the whole of the Lord’s recovery. We are happy to rectify this misunderstanding. LSM is the publisher of the ministry of Watchman Nee and Witness Lee. Their statement of faith is presented at http://www.lsm.org/lsm-statement-faith.html Some mistakenly speak of LSM as a kind of headquarters for the local churches. This is not the truth. LSM functions under the collective oversight of a group of co-workers who seek to walk in the same spirit and in the same steps as Watchman Nee and Witness Lee. Neither LSM nor these co-workers exercise administrative control over the local churches. That being said, we at An-Open-Letter will very briefly answer your four questions and then offer some explanation.


1. Do you recognize the complete New Testament canon? Yes, not only the New Testament canon but also the Old Testament as well.
2. How much of the Bible is authoritative—all or part? The entire canon is inspired, authoritative, and trustworthy.
3. Do you believe that Scripture’s every word is inspired by God? Yes.
4. Do you believe that Scripture’s every word is the word of God? Yes, in that the entire canon is a divinely inspired, authoritative, and trustworthy record.


This last answer needs some explanation. We believe, as is stated on the home page of this site, that “The Bible is the Word of God, written under His inspiration word by word and is the complete and only written divine revelation of God to man.” However, there are many events described in Scripture and Scripture records the speaking of many different persons. For instance, Matthew 12:24 records the Pharisees accusation of our Lord Jesus, saying, “This man does not cast out the demons except by Beelzebul, ruler of the demons.” Is that sentence as a part of the Bible record inspired, authoritative, and trustworthy? Yes, it is. But, the statement itself is a lie and not the truth; therefore it cannot be the direct speaking of God. Rather, it is the direct and evil speaking of the Pharisees in their opposition to Jesus in His ministry on earth. In that respect, the Pharisees’ accusation is not the direct speaking of God, that is, it is not the word of God Himself although it is a part of the divinely inspired Word. We, as believers, accept the truthfulness of the inspired record but not the veracity of evil accusations.


Perhaps it would be helpful to make a distinction between the Bible being “the Word of God,” the complete, divine revelation recorded under the inspiration of the Spirit, and “the word of God,” meaning the words in the Bible that express the divine concept. This distinction is reflected by the capitalization. Under the inspiration of the Spirit, the writers of the Bible wrote words that reflect not only the divine concept but also show the rebellion of Satan and the fall and corruption of man, including his natural, religious concepts. Without such words, which are contrary to the divine concept, the Word of God would be incomplete.


In the passage you have quoted from the Crystallization-Study of James, you left out an important portion that gives the quote its full and proper balance. In that portion, Witness Lee wrote:


“Second Timothy 3:16a says, "All Scripture is God-breathed," that is, written by the breathing of God, through the inspiration of the Spirit of God, indicating clearly that all the sixty-six books of the Holy Scripture are written through the inspiration of the Spirit of God.”


This statement alone adequately answers your questions. Witness Lee then wrote in the paragraph directly following saying:


“The entire Scripture is written by inspiration of the Spirit of God, but this does not mean that every word written through the Spirit of God as a portion of the Holy Scripture is the word of God. Many portions of the Holy Scripture are rather the words spoken by persons (including Satan) other than God. I would like to present seven evident illustrations to show this. Three are from the Old Testament. First, there is Satan's word in Genesis 3. Second, there are Job and his three friends plus Elihu in Job 3—37. The third illustration from the Old Testament is the psalmists' natural sentiment. Three illustrations from the New Testament are concerning Peter, and the fourth one is concerning James.”


He then proceeded in the following pages to present the seven examples cited above. These examples clearly delineated his point. The seven examples are:


• The serpent’s words in Genesis 3,
• The speaking of Job, his three friends, and Elihu,
• The natural sentiments of the Psalmists,
• Peter’s speaking in Matthew 16:22 (words rejected by Jesus Himself),
• Peter’s speaking in Matthew 17:4 (wanting to make Moses and Elijah as equals with Jesus),
• Peter’s speaking in Acts 10: 14 (refusing to eat the foods in the vision), and
• James’ words expressing his Old Testament concept to exalt the law, to charge the believers to keep the law, and to confuse God’s dispensation in the various ages; words which were lacking in revealing Christ, His death, and His resurrection and lacking concerning the Spirit.


Whenever we elide a portion of someone’s writings, we should exercise care that the elision does not distort the whole of the statement. Witness Lee clearly taught that the entire Scripture was “written by the breathing of God, through the inspiration of the Spirit of God.” We hope our reply is helpful to you in not only correctly understanding Witness Lee but even the more in reading and understanding the Bible itself. Again, we thank you for your comment and questions.

 

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