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하나의 터를 공격함 (4) – “집에서 모이는 교회들”은 성경적입니까?

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아래 자료의 출처는 https://shepherdingwords.com 입니다. 이 번역문은 영어에 익숙지 않은 독자들을 위한 ‘비공식 자료’이며, 원문과 일치하지 않을 수 있습니다. 정확한 내용을 원하는 분은 영어 원문을 직접 참고하시기 바랍니다. 이 번역 자료는 영어원문 없이 한글 번역본만 다른 곳에 재인용될 수 없습니다.
 
 
Assailing the Ground of Oneness (4) – Are “House Churches” Biblical?
 
하나의 터를 공격함 (4) – “집에서 모이는 교회들”은 성경적입니까?
 
 
“House churches,” in which believers meet in a house as a separate, independent unit of admin­istration, are a popular means of circumventing the biblical pattern of keeping the oneness of the unique Body of Christ in local churches. A careful examination of Scripture shows that while a church may gather in a believer’s home, such a gathering is actually a meeting of the church in that locality, that is, a meeting of a local church.
 
믿는 이들이 별도의 독립된 행정 단위로서 집에서 모이는 “집 교회들”은 지방 교회들 안에 있는 그리스도의 유일한 몸의 하나를 지키는 성경의 본을 쉽게 피해 가는 수단입니다. 성경을 주의 깊게 살펴보면, 교회는 믿는 이의 집에서 모일 수는 있는데, 그 모임은 실제로는 그 지방에 있는 교회의 모임, 즉 한 지방교회의 모임입니다.
 
The Church in Rome
 
로마에 있는 교회
 
For example, some claim that Romans 16 provides evidence that there were multiple “house churches” in the city of Rome. In that chapter Paul greeted “Prisca and Aquila…and the church, which is in their house” (vv. 3, 5), as well as many individual believers (vv. 7-15), but his greetings do not indicate that there were two groups of believers constituting two separate churches in Rome. Watchman Nee observed,
 
예를 들어, 일부 사람들은 로마서 16장이 로마 시 안에 여러 “집 교회들”이 있었다는 증거를 제공한다고 주장합니다. 그 장에서 바울은 “브리스가와 아굴라… 또 그들의 집에 있는 교회”(3, 5절)와 많은 개개인의 신자에게(7-15절) 문안했지만, 그의 안부들은 로마에 별도의 두 교회에 속한 두 그룹 신자들이 있었음을 가리키지 않습니다. 워치만 니는 다음과 같이 말했습니다.
 
After Paul greeted the church in verse 5, he purposely mentioned several important indi­viduals and especially greeted them one by one. This does not mean, however, that these people were outside the church in the house, but that they were the ones inside the church in the house to whom Paul sent his particular greetings…Greeting the whole church naturally includes individuals. However, mentioning individuals in addition to greeting the church does not mean that these individuals are not of the church but mem­bers of another group. If this were so, then Prisca and Aquila were not of the church that was in their own house! (Further Talks on the Church Life, 32-33, emphasis in original)
 
바울은 5절에서 교회에게 문안한 후에, 여러 명의 중요한 개인들을 의도적으로 언급했고 특별히 그들을 한 사람씩 문안했다. 그러나 이것은 이 사람들이 그 집에 있는 교회 밖의 사람이었음을 의미하지 않는다. 그들은 바울이 특별한 안부를 물었던 그 집에 있는 교회 안의 사람들이었다. … 교회 전체에 대한 안부는 자연히 개인들을 포함한다. 교회에게 문안하고 추가로 개인들을 언급한 것이 이러한 개인들은 이 교회가 아닌 다른 그룹의 구성원임을 의미하지 않는다. 만일 그렇다면, 브리스가와 아굴라도 자기 집에서 모였던 그 교회 구성원이 아니었어야 한다! (교회 생활에 관한 추가 말씀, 32-33쪽, 이탤릭체는 원문에 있는 것임)
 
It is evident from Romans 16 that the church in Rome met in the house of Prisca and Aquila, just as the church in Ephesus had done when Prisca and Aquila lived there (Acts 18:18-19; 1 Cor. 16:19). Moreover, it is evident that Paul sent his personal greetings to certain of the saints who were members of the one church in Rome. The church that met in the house of Prisca and Aquila was the church in Rome; hence, the persons whose names were mentioned both before and after Romans 16:5 were all members of the church in Rome that met in the house of Prisca and Aquila. Furthermore, those persons who were not mentioned by name but were only generally referred to were also members of the church in Rome that met in the house of Prisca and Aquila.
 
브리스가와 아굴라가 에베소에 살았을 때 에베소 교회가 그렇게 했던 것처럼, 로마에 있는 교회가 브리스가와 아굴라 집에서 모였던 것은 로마서 16장을 볼 때 분명합니다(행 18:18-19, 고전 16:19). 더욱이 바울은 로마에 있는 하나의 교회 구성원 중 어떤 이에게 개인적인 안부를 물은 것도 분명합니다. 브리스가와 아굴라 집에서 모였던 교회는 로마에 있는 교회였습니다. 따라서 로마서 16장 5절 전후에서 언급된 이름의 주인공들은 모두 브리스가와 아굴라 집에서 모였던 로마에 있는 교회 구성원들이었습니다. 또한 개별 이름으로 언급되지 않고 일반적으로 언급된 사람들 역시 브리스가와 아굴라 집에서 모였던 로마에 있는 교회 구성원들이었습니다.
 
Accordingly, when Paul sends his greetings to those of the households of Aristobulus and Narcissus (vv. 10-11), he does not designate those households as churches. Due to the structure and tone of the verses, and because Paul does not greet Aristobulus and Narcissus personally, it is unlikely that the two men were believers (see footnote 2 on Romans 16:10 in the Holy Bible Recovery Version). Even though those of the households of Aristobulus and Narcissus believed in the Lord, only when greeting Prisca and Aquila does Paul send greetings to the church, because it was in their house that the unique local church in Rome met. Paul men­tions these three households, but there was only one church in Rome, which met in the house of Prisca and Aquila.
 
따라서 바울은 아리스도불로와 나깃수 집안 사람들에게 인사할 때(10-11절), 그 집안 사람들을 교회들로 호칭하지 않았습니다. 이 구절들의 구조와 어조, 그리고 바울이 아리스도불로와 나깃수를 개별적으로 문안하지 않은 것을 볼 때, 두 사람은 믿는 이가 아니었습니다(회복역 롬 16:10, 각주 2 참조). 비록 아리스도불로와 나깃수 집안 사람들은 주님을 믿었지만, 오직 브리스가와 아굴라에게 문안할 때만 바울은 교회에게 문안했습니다. 왜냐하면 로마에 있는 유일한 지방 교회가 모였던 곳은 그들의 집이었기 때문입니다. 바울은 이들 세 집안 사람들을 언급하지만, 로마에는 단 하나의 교회만 있었고, 그들은 브리스가와 아굴라 집에서 모였습니다.
 
Contrary to opposing claims, Romans 16 does not provide evidence that many “house churches” existed in Rome in the first century. Rather, it testifies of the existence of one church in the city of Rome, which met in the house of Prisca and Aquila.
 
반대하는 측의 주장과 달리, 로마서 16장은 1세기에 로마에 많은 “집 교회들”이 존재했다는 증거를 제시하지 않습니다. 오히려 그것은 로마 시 안에 하나의 교회가 존재한 것을 증거 하는데, 그 교회는 브리스가와 아굴라 집에서 모였습니다.
 
The Churches in Laodicea and Colossae
 
라오디게아와 골로새에 있는 교회들
 
Some have also pointed to Laodicea and Colossae as normative examples of house churches, but the scriptural evidence again supports the conclusion that there was only one church in each of those cities, respectively. Concerning the church in Laodicea, the Scriptures read:
 
일부 사람들은 또한 라오디게아와 골로새를 집 교회들의 전형적인 사례들로 말해왔지만, 성경의 증거는 그들 각 도시마다 단 하나의 교회만 있었음을 거듭 뒷받침합니다. 성경은 라오디게아 교회에 관해 다음과 같이 말합니다.
 
Greet the brothers in Laodicea, as well as Nymphas and the church, which is in his house. And when this letter is read among you, cause that it be read in the church of the Laodi­ceans also, and that you also read the one from Laodicea. (Colossians 4:15-16)
 
라오디게아에 있는 형제들과 눔바와 그의 집에 있는 교회에게 문안해 주십시오. 여러분이 이 편지를 읽은 후에 라오디게아 사람들의 교회에서도 읽게 하고, 라오디게아에서 오는 편지를 여러분도 읽으십시오(골 4:15-16).
 
The church in Laodicea met in the house of Nymphas, just as the church in Rome met in the house of Prisca and Aquila. “The brothers” in Laodicea were not separate from “the church” in Laodicea; rather, they were part of the church. Paul’s reference to “the church of the Laodiceans” (cf. 1 Thes. 1:1; 2 Thes. 1:1) points to the fact that there was only one church in the city of Laodicea. “The church” (singular) “of the Laodiceans” (all the believers in Laodicea collectively) was the one church in Laodicea. If there had been a second “church” that met in Laodicea, Paul could not have referred to the church as “of the Laodiceans.” Therefore, the church that met in Nymphas’s house was identical to, not sep­arate from, the unique local church in Laodicea.
 
로마에 있는 교회가 브리스가와 아굴라 집에서 모였던 것처럼 라오디게아에 있는 교회 역시 눔바의 집에서 모였습니다. 라오디게아의 “형제들”은 라오디게아의 “교회”와 분리되어 있지 않았습니다. 오히려 그들은 그 교회의 일부였습니다. “라오디게아 사람들의 교회”(살전 1:1, 살후 1:1 참조)라는 바울의 언급은 라오디게아라는 도시 안에 단 하나의 교회만 있었다는 사실을 시사합니다. “라오디게아 사람들”(집합적으로 라오디게아에 있는 모든 믿는 이들)의 “교회”(단수)는 라오디게아에 있는 유일한 교회였습니다. 만일 라오디게아에서 모였던 두 번째 “교회”가 있었다면, 바울은 그 교회를 “라오디게아 사람들의”라는 말로 지칭할 수 없었을 것입니다. 그러므로 눔바의 집에서 모였던 교회는 라오디게아에 있는 단 하나의 지방교회와 일치하고 그 교회로부터 분리되지 않았습니다.
 
Further, the Lord Jesus instructed John to write “to the messenger of the church [singular] in Laodicea” (Rev. 3:14), not to many “house churches” in the city of Laodicea. It appears that, according to those who claim there were two churches in Laodicea, the Lord Jesus erred by rec­ognizing only one church in that city.
 
더욱이 주 예수님은 라오디게아라는 도시 안에 있는 많은 “집 교회들”이 아니라 “라오디게아에 있는 교회[단수]의 전달자에게”(계 3:14) 편지를 쓰라고 요한에게 지시하셨습니다. 이것은 라오디게아에는 두 개의 교회가 있다고 주장하는 이들에 따르면, 주 예수님이 그 도시 안에 단 하나의 교회만 있는 것으로 아시는 실수를 하신 것으로 보이게 합니다.
 
The church in Colossae met in the home of a local saint, Philemon, a fellow worker of the apostle Paul.
 
골로새에 있는 교회는 사도 바울의 동역자이자 그 지방 성도인 빌레몬의 집에서 모였습니다.
 
Paul, a prisoner of Christ Jesus, and Timothy the brother, to Philemon our beloved and fellow worker and to Apphia the sister and to Archippus our fellow soldier and to the church, which is in your house. (Philemon 1-2)
 
그리스도 예수님께 갇힌 사람이 된 바울과 형제 디모데는 우리가 사랑하는 동역자 빌레몬과 자매 압비아와 우리 전우 아킵보와 그대의 집에 있는 교회에게 편지합니다(몬 1-2).
 
Paul addresses Colossians to “the saints in Colossae” (Col. 1:2), that is, those who met as the church in Colossae in the house of Philemon, who lived in Colossae (Philem. 2, cf. Col. 4:17; Philem. 10, cf. Col. 1:2; 4:9). He did not address his Epistle to multiple groups of saints who met as different “house churches.” The church in the house of Philemon was the church of the saints in Colossae.
 
바울은 “골로새에 있는 성도들”(골 1:2), 즉 골로새에 살았던 빌레몬의 집에서 골로새의 교회로서 모였던 사람들(몬 2, 비교 골 4:17, 몬 10, 비교 골 1:2, 4:9)에게 골로새서를 보냈습니다. 그는 이 서신을 각기 다른 “집 교회들”로 모였던 여러 그룹의 성도들에게 보낸 것이 아닙니다. 빌레몬의 집에 있는 교회는 골로새에 있는 성도들의 교회였습니다.
 
Watchman Nee recognized the propensity for the flesh to carry out its own work and to seek justification in the Bible for its independence. Such works of the flesh build up the self and are contrary to the one Body, leading to division. Uncompromisingly, he observes:
 
워치만 니는 육체는 자기만의 일을 수행하고 자신의 독립을 위해 성경 안에서 정당성을 찾으려는 경향이 있음을 알았습니다. 그러한 육체의 일들은 자아를 키우고 몸의 하나와는 반대로 분열로 이끕니다. 그는 타협하지 않고 자신의 소견을 다음과 같이 말합니다.
 
If the “house” is the unity, all who refuse “to hear the church” (Matt. 18:17) can organize separate “house” churches. The “house” church becomes a shelter to all the divisive ones in a locality… Dividing the church in a locality into many “house” churches brings divisions into the Body. It is the work of the flesh. (Further Talks on the Church Life, 45)
 
만일 “집”이 연합이라면, “교회의 말을 듣기를”(마 18:17) 거부하는 모든 사람은 별도의 “집” 교회들을 조직할 수 있다. 그러한 “집” 교회는 한 지방에 있는 모든 분열된 사람들에게 피난처가 된다. … 한 지방에 있는 교회를 많은 “집” 교회들로 나누는 것은 분열을 몸 안에 가져오는 것이다. 그것은 육체의 일이다(교회 생활에 관한 추가 말씀, 45쪽).
 
This kind of “house” church builds up the individualism, lawlessness, and ambition for leadership in many. (Further Talks on the Church Life, 49)
 
이런 종류의 “집” 교회는 많은 사람들의 리더십을 위해 개인주의와 불법과 야심을 건축한다(교회 생활에 관한 추가 말씀, 49쪽).
 
Conclusion
 
결론
 
Unscriptural proposals such as regional churches and house churches are really nothing new at all. Today’s teaching concerning a regional church, in which elders exercise authority in a sphere larger than a locality, is only a reiteration of the idea that gave birth to Roman Catholic and Eastern Orthodox dioceses and mainline Protestant denominational structures. Teaching concerning many house churches in a locality, in which believers in the same locality can meet sep­arately from one another based on their personal preferences, is nothing more than a continuation of the divisive history of independent congregations within a city. Such teachings abandon the clear pattern and teaching of Scripture. Any who receive such teachings will be carried back into the divisions of Christianity.
 
지역 교회들이나 집 교회들과 같은 비성경적인 제안은 전혀 새로운 것이 아닙니다. 장로들이 하나의 지방보다 더 큰 범위에서 권위를 행사하는 교회인 지역 교회에 관한 오늘날의 가르침은 로마 천주교와 동방 정교회의 교구들과 주류 개신교의 교파 구조를 낳은 생각의 되풀이 일 뿐입니다. 한 지방 안에 여러 개의 집 교회를 말하는 가르침은 같은 지방에 사는 믿는 이들이 자신들의 개인 취향에 따라 별도로 모일 수 있다는 것으로서, 하나의 도시 안에 독립된 회중들을 갖는 분열의 역사의 연장일 뿐입니다. 그러한 가르침들은 성경에 있는 분명한 본과 가르침을 저버리는 것입니다. 그러한 가르침들을 받아들이는 사람은 누구나 기독교의 분열 안으로 되돌아가게 될 것입니다.
 

 

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